Peringkat : Sekolah Menengah dan Rendah
Jawatan : Guru Perpustakaan dan Media
Waktu bertugas : Mengikut waktu persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, waktu bertugas boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua sesi persekolahan.
A. Pengajaran dan Pembelajaran
1. Membuat perancangan pengajaran, melaksanakan pengajaran mata pelajaran mengikut garis panduan dan tahap kebolehan murid.
2. Merancang dan mengajar mata pelajaran tidak melebihi 6 - 8 waktu seminggu.
3. Merancang dan melaksanakan tugas yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.
B. Pengurusan Pusat Sumber Sekolah
1. Merancang mengurus,menyelaras dan melaksanakan sepenuh masa pengurusan
Pusat Sumber Sekolah.
Pusat Sumber Sekolah.
2. Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana program galakan membaca
termasuk Program NILAM.
termasuk Program NILAM.
3. Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana program literasi maklumat dan
literasi teknologi pendidikan.
literasi teknologi pendidikan.
4. Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana sepenuh masa pengurusan
Pusat Sumber Sekolah
Pusat Sumber Sekolah
5. Merancang dan melaksana dasar, program jangka panjang dan program tahunan
Pusat Sumber Sekolah.
Pusat Sumber Sekolah.
6.Merancang pemerolehan, pembinaan dan pengurusan koleksi yang komprehensif,
seimbang dan kemaskini.
seimbang dan kemaskini.
7.Merancang, menyelaras dan melaksana akses kepada koleksi Pusat Sumber
Sekolah melalui satu sistem pengesanan maklumat yang cekap dan berkesan
melalui penggunaan carian maklumat secara berkomputer.
Sekolah melalui satu sistem pengesanan maklumat yang cekap dan berkesan
melalui penggunaan carian maklumat secara berkomputer.
8.Merancang, menyelaras dan membantu murid dalam mengenal pasti, mengesan
dan menginterpretasi maklumat yang terdapat di dalam dan luar Pusat Sumber
Sekolah.
dan menginterpretasi maklumat yang terdapat di dalam dan luar Pusat Sumber
Sekolah.
9.Merancang dan melaksana perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat
menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
10.Merancang, menyelaras dan melaksana program pembangunan staf
berkaitan pengurusan dan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
berkaitan pengurusan dan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
11.Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam menggunakan pelbagai
kaedah instruksional berasaskan sumber dan teknologi pendidikan yang berkesan
untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
kaedah instruksional berasaskan sumber dan teknologi pendidikan yang berkesan
untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
12. Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam pentaksiran, penilaian dan
penyampaian maklumat serta penghasilan media.
penyampaian maklumat serta penghasilan media.
13. Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam merancang, mengajar, menilai
pengajaran dan pembelajaran berkaitan kemahiran mengakses, mengguna dan
mempersembahkan maklumat.
pengajaran dan pembelajaran berkaitan kemahiran mengakses, mengguna dan
mempersembahkan maklumat.
14. Bekerjasama dengan Guru Penyelaras Bestari / Guru Penyelaras ICT dalam
memberi bantuan penggunaan teknologi pendidikan, teknologi baru,
undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan penggunaan maklumat dan
penghasilan pelbagai media.
memberi bantuan penggunaan teknologi pendidikan, teknologi baru,
undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan penggunaan maklumat dan
penghasilan pelbagai media.
15. Merancang, mengurus dan melaksana program dan aktiviti promosi berkaitan
bahan, peralatan dan perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan maklumat
warga sekolah.
bahan, peralatan dan perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan maklumat
warga sekolah.
16. Mengurus dan melaksana Mesyuarat Jawatankuasa Induk dan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah.
17. Menilai keberkesanan pelaksanaan program, perkhidmatan dan penggunaan Pusat Sumber Sekolah.
18. Melaksana tugas semakan stok dan inventori koleksi dan peralatan Pusat Sumber Sekolah.
19. Menjalankan kajian / inovasi berkaitan peningkatan perkhidmatan dan pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
20. Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan Pusat Sumber Sekolah.
21. Berhubung dan bekerjasama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan, Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Pusat Teknologi Pendidikan Bahagian, Pusat Kegiatan Guru dan agensi berkaitan untuk meningkatkan perkhidmatan dan program Pusat Sumber Sekolah.
22. Melaporkan pelaksanaan program Pusat Sumber Sekolah kepada Bahagian Teknologi Pendidikan melalui Pusat Kegiatan Guru dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri.
C. Penglibatan Profesional
1. Menjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat Sumber Sekolah Negeri.
2. Menjadi pakar rujuk dalam pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
3. Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang teknologi
pendidikan.
pendidikan.
D. Am
1.Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.
0 comments:
Post a Comment